Wat een tijden! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Björn Vrueh - WaarBenJij.nu Wat een tijden! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Björn Vrueh - WaarBenJij.nu

Wat een tijden!

Blijf op de hoogte en volg Björn

01 November 2015 | Australië, Sydney

Man man man, het is zo lastig om dit bij te houden zonder dat we WiFi hebben.

Op zondag 11 oktober hebben we het huis van Paul en Bea verlaten, en zijn aan onze eerste echte vakantiereis begonnen.
We zijn vanuit Adelaide naar Kangaroo Island gereden. Hiervoor moesten we naar Cape Jervis en daar de ferry naar Penneshaw.

Eenmaal aangekomen in Penneshaw, zijn we naar een Wildlife Park gegaan in Parndana. Parndana ligt in het midden van Kangaroo Island. Een klein stadje, met enkel een IGA, wasserette en een hotel met bijbehorende bottleshop. Achter het hotel was een gratis camping, en daar zijn we 4 nachten verbleven.

In het Wildlife Park was veel te bezichtigen. Je kon zoals overal met koala's op de foto, mits je zou betalen. Dit hebben wij nog nergens gedaan. Je mocht de koala's wel aaien, zonder te betalen. Ze hadden ook nog een hele boel kangoeroes. Deze hebben we dan ook gevoerd, ze waren behoorlijk hebberig naar het eten dat we voor ze hadden.

De tweede dag zijn we eerst naar de Raptor Domain gegaan. Hier hebben we 3 shows bekeken. De eerste show was met spinnen, niet zo mijn ding, maar wel leerzaam. De meest giftige spin ter wereld leeft hier in Australië. Australie is dan behoorlijk groot, maar hij woont dus in Sydney. Heel fijn in het vooruitzicht dat wij daar naartoe op reis zijn. Honden en katten zijn immuun voor het gif van deze spin.

De tweede show was de show met de vogels. Veel diverse vogels vast mogen houden. In tegenstelling tot andere dierenparken, hoefden we hier niet te betalen voor het vasthouden van de dieren. Dromen werden werkelijkheid voor mij! Uilen, eagles, kookaburra en nog veel meer. Alles moest natuurlijk ook vastgehouden worden. De laatste vogel was een wedged tailed eagle. Grootste eagle van zijn soort. Vier en een halve kilo zwaar, valt mee denk je dan, maar dit bleek toch niet het geval.

De derde show was de fang-tactic show. Deze show bevat de meest giftige slangen en spinnen van Australië. We hebben ook slangen vastgehouden die minder gevaarlijk waren. Spinnen hebben we gelukkig niet vastgehouden. Raptor Domain is zeker een aanrader als je op Kangaroo Island bent!

Het tweede deel van de dag zijn we naar Seal Bay gegaan. Aangeschreven op TripAdvisor als 1 van de grootste activiteiten van het eiland, en een must-have om gedaan te hebben. Echter viel het behoorlijk tegen en zouden we het ook niet aanraden om te doen. Je ziet de zeeleeuwen van een meter of 10, en je loopt er met een gids langs. We hadden een hele andere verwachting van Seal Bay, wat we verwacht hadden kunnen we ook niet uitleggen, maar wij vonden het ons geld niet waard.

Dag drie zijn we naar de Remarkable Rocks en Admirals Arch geweest.
Deze liggen in het National Park Flinders Chase.
Er valt vrij weinig over te vertellen over de Rocks. De Rocks zijn door het water tot hun stand gekomen en je kan er een rondje om hee lopen. Uitzicht is wel heel erg mooi.

Admirals Arch is een stukje verderop. Onder het plateau waarop je loopt, liggen zeehonden op te warmen in de zon en maken zo nu en dan een duik in het water. Je kan er een behoorlijk stuk naar beneden lopen en daar is dan een soort van grot, ook helemaal uitgehold door water. Hierna zijn we naar West Bay gegaan en hebben hier overnacht.

Op de vierde en laatste dag van ons activiteitenschema zijn we naar Vivonne Bay geweest. 1 van de vele stranden die Kangaroo Island heeft, maar ook echt 1 van de mooiste stranden die je ooit tegenkomt. Helder blauw water en een prachtig uitzicht.
Hierna zijn we 2 uur wezen quad rijden door de natuur. Heerlijke rit gemaakt, wilde koala gezien en van rustige tot ruige paden gereden.

Op de laatste dag vertrok de boot al vroeg en zijn we vertrokken richting de eerste camping van onze trip.
Toen we weer terugkwamen met de boot in Cape Jervis, was er een rally bezig in en in de rondom Adelaide. We werden hierom met een politiemotor begeleid door een andere weg.

We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk op gratis campings te staan, maar dit is niet altijd gelukt. In de omgeving van Melbourne zijn de prijzen voor een betaalcamping ongeveer 20 dollar. De momenten dat we dichterbij Sydney kwamen, ging de prijs voor het dubbele de deur uit.
We hebben veel gereden, maar hebben ook genoeg moois gezien. Zo zijn we een dag naar de Grampians geweest, hebben hier een route van 2.2km heen en weer (volgens de bordjes) gelopen. Maar het leek veel meer te zijn voor ons. De Grampians is een National Park met heel veel natuurverschijnselen.
Het was behoorlijk warm en hebben uiteindelijk 3 uur gedaan over de heen en terugweg.

Hierna zijn we naar een camping gegaan met een heerlijk zwembad verwarmd op 32 graden =). We sliepen naast een veld waar de kangoeroes de gehele dag in de schaduw lagen of aan het grazen waren. Er waren ook een boel wilde kaketoes, deze heb ik gevoerd. Ze kwamen ook op me zitten, allemaal heel grappig om te doen.

Uiteindelijk na een paar dagen zijn we beland op de Great Ocean Road. De weg langs de kust richting Melbourne in ons geval. Het weer was niet al te best, dus hebben we er niet al te veel van kunnen genieten. We hebben de auto iedere keer geparkeerd, en zijn gaan rennen naar de plekken voor de foto's. Foto's gemaakt en weer terug rennen naar de auto.
We hebben alle toeristische plekken wel gezien op de GOR.
Na een paar dagen waren we dan eindelijk beland in Melbourne. Hier hebben we een dag doorgebracht en wat gedronken met Gemma. Zij werkte samen met ons bij Mitolo, de uienfabriek.

Onderweg naar Sydney zijn we verbleven op een camping in Tostaree. Hele vriendelijke eigenaren die erop stonden dat we in de avond, met hun en de familie wat kwamen drinken. Zo gezegd, zo gedaan. Behoorlijk wat gepraat over van alles en nog wat. Het werd al behoorlijk laat en zodoende zijn we rustig aan naar bed gegaan. De volgende dag was het behoorlijk heet. Greg, de eigenaar van de farm, nodigde de ons uit om te komen kijken bij het schapenscheren en een rondje op de farm. Dus wij met ze drieën in een buggy karretje en rond crossen op de farm. Het is echt een heel groot stuk land dat hij bezit. Uiteindelijk hadden we besloten om nog een nachtje te blijven slapen op de farm.

Sinds donderdagochtend zijn we in Sydney.
We hebben de auto geparkeerd bij de oom en tante van Emy. Hele aardige mensen. Verblijven hier na Bali, totdat we een baan en een huis hebben gevonden.
Nadat we de auto hebben geparkeerd, zijn we met de bus naar Manly gegaan. Dit is een suburb van Sydney. Om een voorbeeld te geven, het is bijvoorbeeld Daalmeer van Alkmaar. Eenmaal in Manly aangekomen, zijn we met de ferry naar het centrum van Sydney gegaan.
Op een gegeven moment wordt het dan toch werkelijkheid, wat je al jaren in boekjes en internet ziet, zie je nu recht voor je! Het Sydney Opera House en Sydney Harbour Bridge. Eenmaal met de ferry aangekomen, zijn we direct naar het Opera House gegaan. Behoorlijk indrukwekkend om zo'n gebouw nu eens van dichtbij te zien.

Hierna zijn we de binnenstad even in geweest, en daarna weer met de ferry naar huis. De tweede dag in Sydney, zijn we naar Manly gegaan en hebben we een dag op het strand doorgebracht. Goed ingesmeerd, maar toch nog behoorlijk verbrand...
In de avond zijn Sonja en Dolf aangekomen, de ouders van Emy.

Gisteren zijn we naar de Sydney Tower geweest met ze viertjes. Sydney Tower kijkt uit over heel Sydney. Jammer genoeg was het Opera House niet heel erg goed te zien vanuit hier. Vandaag hebben we een wandeling gemaakt over het strand en wat gedronken op een terrasje.

Nou wel weer genoeg getypt, tot het volgende blog!

• 01 November 2015 - 12:59

Robert En Angela:

Lieve Björn en Emy,

Wat hebben jullie alweer veel gezien en gedaan.
    Mooie foto's die ons meenemen op jullie reis.
    Veel plezier met Sonja en Dolf.
    Genieten straks ook op Bali waar je je broer ontmoet.

Liefs van ons, papa en mama

• 01 November 2015 - 19:16

Lya:

Hey lieve luitjes,
    Wat een mooie avonturen weer.
    geweldig bjorn en emy.

Mooi geschreven weer bjorn.

Knuffel lya

• 02 November 2015 - 15:16

Opa De Vrueh:

Lieve Emy en Bjorn,
    Fijn weer iets van jullie te vernemen.
    Jullie hebben wel de tijd van jullie leven met alles wat jullie zien en
    meemaken. De foto's zijn ook mooi.
    Ik heb net met Sven zitten skypen. Hij heeft het ook erg naar zijn zin.
    Alleen vandaag komt de regen met bakken uit de hemel. Maar het gaat goed
    met hem.
    Alle twee veel liefs Opa.